Wzorcowanie (kalibracja)
Działanie, które polega na ustaleniu relacji pomiędzy wartościami wskazywanymi przez badane
urządzenie a wartościami wskazywanymi przez wzorzec. Odbywa się w dwóch krokach:
• krok 1 - ustala się zależność pomiędzy odwzorowywanymi przez wzorzec pomiarowy wartościami
wielkości wraz z ich niepewnościami pomiaru, a odpowiadającymi im wskazaniami wraz z ich
niepewnościami,
• krok 2 - wykorzystuje się tę informację do ustalenia zależności pozwalającej uzyskać wynik pomiaru
na podstawie wskazania.
Wzorcowanie przyrządów pomiarowych:
Spektrofotometry UV-VIS
Spektrofotometry odbiciowe z wyjściem L*a*b* Kolorymetry L*a*b* (odbiciowe) Wzorcowe filtry
optyczne neutralne Wzorcowe filtry optyczne długości fali Płytki wzorcowe Płaskie płytki
interferencyjne Suwmiarki Wysokościomierze suwmiarkowe Głębokościomierze suwmiarkowe Mikrometry
zewnętrzne Mikrometry wewnętrzne Głębokościomierze mikrometryczne Transametry Przyrządy
czujnikowe Szczelinomierze Macki czujnikowe Grubościomierze czujnikowe Przymiary Kątomierze
Kątowniki
Celem Laboratorium Pomiarowego Spectrum jest aby wykonywane wzorcowania przyrządów pomiarowych gwarantowały zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klientów. Laboratorium działa zgodnie z wdrożonym i doskonalonym systemem zarządzania spełniającym wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025 utrzymując wysoki poziom jakości i wiarygodności realizowanych wzorcowań. Kierownictwo Laboratorium deklaruje:
- stosowanie zasad dobrej praktyki profesjonalnej podczas wzorcowań z uzyskaniem rzetelnych wyników
- że cały personel wykonujący wzorcowania jest zapoznany z dokumentacją systemu zarządzania i właściwie stosuje jej postanowienia
- zachowanie zgodności oraz analizę i doskonalenie systemu zarządzania z normą odniesienia
- zachowanie bezstronności, poufności i niezależności oraz rzetelności realizowanych wzorcowań
- realizację celów zakładanych systematycznie stanowiących plan działań Laboratorium, realizowanych poprzez utrzymywanie systemu zarządzania, ciągłe doskonalenie jego skuteczności, ocenę potrzeb Klientów, poszerzanie zakresu akredytacji, korzystanie z usług kwalifikowanych dostawców, stałe podnoszenie kwalifikacji personelu.